Na WOII - winkels

Het eerste als warenhuis ontworpen gebouw wordt door Vroom & Dreesmann geopend in 1912 in Amsterdam.

De Bijenkorf volgt in 1914. De bouw van villawijken, tuindorpen en voorsteden aan het begin van de twintigste eeuw heeft geleid tot suburbanisatie. Het is vooral de groeiende middenklasse die zijn toevlucht neemt in de nieuwe, aantrekkelijker vormgegeven.

woongebieden en buitenwijken. Met de groei van de steden werd de afstand tot het centrum groter en werd het voor de bewoner van de buitenwijk steeds bezwaarlijker om voor de dagelijkse boodschappen naar het stadscentrum te reizen. In de nieuwe wijken ontstaan buurtverzorgende winkelconcentraties. De onstuimige groei van winkels in de eerste decennia van de twintigste eeuw is niet verwonderlijk. Vanuit het vakgebied van de ruimtelijke ordening werd nauwelijks aandacht besteed aan een zorgvuldige winkelplanning. In de verklaring van de CIAM, die in 1928 wordt opgericht, wordt ten aanzien van de stadsontwikkeling gezegd dat deze primair de drie functies wonen, werken en verpozen dient te ordenen.

Bron: winkelgeschiedenis 

 

Ga terug naar: 'Na WO II - winkels'